Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Trzaskowski: Budowa CPK to wyrok śmierci dla Lotniska Chopina

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
22-02-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/Dziennik Gazeta Prawna

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Trzaskowski: Budowa CPK to wyrok śmierci dla Lotniska Chopina
Fot. ZDG TOR
– Będę bronił Okęcia dlatego, że budowa CPK to wyrok śmierci dla warszawskiego lotniska. Mam tu jasne stanowisko – zapowiedział Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, w rozmowie z Gazetą Prawną.

– Dla mnie głównym problemem CPK było to, że to był projekt przez PiS palcem po wodzie pisany. – Nie dziwię się więc, że nowy rząd w tej chwili chce najpierw sprawdzić czy to w ogóle jest racjonalny pomysł – stwierdził Trzaskowski.

Według niego Okęcie jest jednym z największych atutów. – Mamy port lotniczy w centrum miasta, dobrze skomunikowany, wydaliśmy setki milionów złotych – uważa prezydent stolicy.

– Będę bronił Okęcia dlatego, że budowa CPK to wyrok śmierci dla warszawskiego lotniska. Mam tu jasne stanowisko – podkreślił Trzaskowski w rozmowie z Dziennikiem Gazeta Prawna.

Ożywiona dyskusja wokół CPK

Od okresu wyborczego, a co interesujące zwłaszcza po przegranej Prawa i Sprawiedliwości, przyszłość CPK jest przedmiotem ożywionej jak nigdy dyskusji. Od tego czasu o zasadności realizacji tego projektu mówił min. Sebastian Mikosz, był prezesa PLL LOT i Kenya Airways, Grzegorz Polaniecki, dyrektor generalny Enter Air, Michał Kaczmarzyk, prezes linii Buzz z Grupy Ryanaira, a także Anna Midera, prezeska portu lotniczego Łódź, Tomasz Kloskowski, prezes portu lotniczego Gdańsk oraz posłanka partii Razem Paulina MatysiakDariusz Kuś, były prezes wrocławskiego lotniska, uważał zaś, że CPK nie powstanie, ale w przyszłości warto będzie rozważyć przeniesienie stołecznego portu do innej lokalizacji. Budowę nowego centralnego lotniska za głupi pomysł uważa Michael O'Leary, szef Ryanaira. 

Dotychczasowy prezes CPK Mikołaj Wild jeszcze niedawno był przekonany, że CPK powstanie w każdym przypadku, a ustępujący rządowy pełnomocnik Marcin Horała ostrzegał z kolei, że twarda rezygnacja z CPK trudna i kosztowna oraz stracimy reputację. Były prezes CPK, a obecny wiceminister w resorcie infrastruktury, Piotr Malepszak zwracał natomiast uwagę na to, że lotniczy i kolejowy program inwestycyjny CPK wymagają dokładnego audytu, a także urealnienia prognoz ruchu oraz kosztów.

Maciej Wilk, dyrektor operacyjny Flair Airlines i były członek zarządu PLL LOT jest przekonany, że jeśli narodowy przewoźnik będzie mógł skorzystać z nowego lotniczego hubu, takiego jak projektowane CPK, powinien wykorzystać swoją szansę na sukces. Wilk ostatnio o przyszłości projektu mówi często i zaznacza, że "kurnik na Okęciu" nie zastąpi porządnego portu przesiadkowego. O tym, że lepszym rozwiązaniem będzie stworzenie duoportu Lotniska im. F. Chopina i portu Warszawa-Modlin przekonuje zaś zarząd tego ostatniego. W podobnym tonie wypowiada się przedstawiciel rady nadzorczej modlińskiego lotniska Marcin Danił, który uważa, że możliwa jest szybka rozbudowa Modlina.

Pełnomocnik za racjonalizacją

 Nowy rządowy pełnomocnik Maciej Lasek zapewniał jeszcze dla serwisu "Rzeczpospolitej", że nie chce "zamykać" projektu, ale go "zracjonalizować".  Lasek podkreśla także, że rząd PiS nie zapewnił odpowiedniego finansowania inwestycji, a dyskusje o przyszłości portu należy zostawić ekspertom

Polecamy także rozmowę z Dominikiem Sipińskim, który pokazuje projekt budowy CPK w szerszym kontekście polityki transportowej i klimatycznej państwa.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CPK. Odkleić się od 2028 r. i poznać alternatywy

Infrastruktura i lotniska

CPK. Odkleić się od 2028 r. i poznać alternatywy

Mateusz Kieruzal 21 lutego 2024

Huby rosną po pandemii – argument za CPK?

Infrastruktura i lotniska

Huby rosną po pandemii – argument za CPK?

Tomasz Śniedziewski 21 lutego 2024

Lasek: Żadnych wywłaszczeń na potrzeby CPK nie było

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

CPK: Znamy oferty w przetargach na audyt

Prawo i polityka

CPK: Znamy oferty w przetargach na audyt

Łukasz Malinowski 21 lutego 2024

CPK. Odkleić się od 2028 r. i poznać alternatywy

Infrastruktura i lotniska

Huby rosną po pandemii – argument za CPK?

Infrastruktura i lotniska

Huby rosną po pandemii – argument za CPK?

Tomasz Śniedziewski 21 lutego 2024

Pozostałe z wątku:

CPK. Odkleić się od 2028 r. i poznać alternatywy

Infrastruktura i lotniska

CPK. Odkleić się od 2028 r. i poznać alternatywy

Mateusz Kieruzal 21 lutego 2024

Huby rosną po pandemii – argument za CPK?

Infrastruktura i lotniska

Huby rosną po pandemii – argument za CPK?

Tomasz Śniedziewski 21 lutego 2024

Lasek: Żadnych wywłaszczeń na potrzeby CPK nie było

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

CPK: Znamy oferty w przetargach na audyt

Prawo i polityka

CPK: Znamy oferty w przetargach na audyt

Łukasz Malinowski 21 lutego 2024

CPK. Odkleić się od 2028 r. i poznać alternatywy

Infrastruktura i lotniska

Huby rosną po pandemii – argument za CPK?

Infrastruktura i lotniska

Huby rosną po pandemii – argument za CPK?

Tomasz Śniedziewski 21 lutego 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5